Penny White og Mildekrokus

Penny White

Her er den skjønne Penny White, kjøpt som frø hos Garden Living. Jeg breisådde før jeg priklet dem og fylte et helt stort pluggbrett med småplanter. Nå blomstrer de og siden dette er noen tøffinger, så skal de plantes ut i disse dager. De tre første kom ut i krokusbedet i går. Krokusen er forøvrig kjøpt på Arboretets plantemarked og er ekte Mildekrokus. Hvis du ikke har opplevd krokusblomstringen på Milde, så vil jeg anbefale det på det varmeste. Da jeg kom flyttende fra Østerdalen til Bergen trodde jeg ikke mine egne øyne. Jeg var vant til at våren var gråbrun. I Bergen er ikke våren gråbrun, den er hvit, gul, blå, grønn, eller som jordene rundt Store Milde/ Fana Folkehøgskole: Lilla! Krokustypen er en gammel type – Crocus vernus– som sprer seg med frø. Og nå er denne skjønnheten i min hage!

Mildekrokus. Bilde fra Fana.FHS.no
Legg igjen en kommentar

